اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.
ایجاد وب سایت یاعنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق بازنمایی تفاوت های جنسیتی
فرمت فایل: word
تعداد صفحات: 90
ساده ترین تعبیر از بازنمایی که برگرفته از واژهنامه آکسفورد است این مفهوم را چنین تعریف میکند: «عمل نمایش دادن کسی یا چیزی به شیوهای خاص». اما تعریفی پیچیده از این مفهوم که توسط کریس بارکر و از منظر مطالعات فرهنگی بیان شده، بیان می کند: «بازنمایی مجموعهای از فرآیندهاست که از طریق آن، اعمال معنادار، یک شئی یا رفتار در دنیای واقعی را توصیف یا معنا میکنند. از اینرو، بازنمایی عمل نمادپردازانه است که دنیای مورد نظر مستقلی را انعکاس میدهد» (بارکر، 2004: 177).
"بازنمایی" یکی از مفاهیم بنیادی در مطالعات رسانهای است. کلمه ای که معانی احتمالی متفاوتی را به همراه دارد. بازنمایی راه و روشی است که از آن طریق، رسانهها حوادث و واقعیتها را نشان میدهند. از نظر "ریچارد دایر"[1] مفهوم بازنمایی در رسانهها عبارت است از:
«ساختی که رسانههای جمعی از جنبه های مختلف واقعیت مثل افراد، مکان ها، اشیاء، اشخاص، هویت های فرهنگی و دیگر مفاهیم مجرد ایجاد میکنند. تجلی بازنمایی ها ممکن است به صورت گفتاری، نوشتاری یا تصاویر متحرک باشد»(Dayer,2005,P.18).
تعریف بازنمایی:
فرهنگ لغات مطالعات رسانهای و ارتباطی بازنمایی را اینگونه تعریف میکند:
کارکرد اساسی و بنیادین رسانهها عبارتست از بازنمایی واقعیتهای جهان خارج برای مخاطبان واغلب دانش و شناخت ما از جهان بوسیله رسانهها ایجاد میشود و درک ما از واقعیت بواسطه و به میانجیگری روزنامهها، تلویزیون، تبلیغات و فیلمهای سینمایی و ... شکل میگیرد. رسانهها جهان را برای ما تصویر میکنند. رسانهها این هدف را با انتخاب و تفسیر خود در کسوت دروازبانی و بوسیله عواملی انجام میدهند که از ایدئولوژی اشباع هستند... آنچه ما به مثابه یک مخاطب از آفریقا و آفریقایی ها، صرب ها و آلبانیایی تبارها، اعراب و مسلمانان و ... می دانیم ناشی از تجربه مواجهه با گزارش ها و تصاویری است که بواسطه رسانهها به ما ارایه شدهاست. بنابراین مطالعه بازنمایی رسانهای در مطالعات رسانهای، ارتباطی و فرهنگی بسیار مهم و محوری است. از آنجائی که نمیتوان جهان را با تمام پیچیدگیهای بیشمار آن به تصویر کشید، ارزشهای خبری، فشارهای پروپاگاندایی، تهییج، تقابل (که ما را از دیگران جدا میسازد) یا تحمیل معنا در قالب مجموعهای از پیچیدگیهای [فنی و محتوایی] ارایه میدهند. براین اساس بازنمایی عنصری محوری در ارایه تعریف [از واقعیت] است (Watson and Hill, 2006: 248)
بازنمایی، تولید معنا از طریق چارچوبهای مفهومی و گفتمانی است. به این معنی که معنا از طریق نشانهها، به ویژه زبان تولید میشود. زبان سازندهی معنا برای اشیای مادی و رویههای اجتماعی است و صرفا واسطهای خنثی و بیطرف برای صورتبندی معانی و معرفت دربارهی جهان نیست. فرایند تولید معنا از طریق زبان را رویههای دلالت مینامند. لذا آنچه واقعیت نامیده میشود خارج از فرایند بازنمایی نیست. البته این بدان معنا نیست که هیچ جهان مادی واقعی وجود ندارد، بلکه مهم معنایی است که به جهان مادی داده میشود. استوارت هال میگوید:« هیچچیز معناداری خارج از گفتمان وجود ندارد؛ و مطالعات رسانهای وظیفهاش سنجش شکافت میان واقعیت و بازنمایی نیست بلکه تلاش برای شناخت این نکته است که معانی به چه نحوی از طریق رویهها و صورتبندیهای گفتمانی تولید میشود. از دیدگاه هال، ما جهان را از طریق بازنمایی میسازیم و بازسازی میکنیم». (کالورت و لوییز، 2002: 200)
استورات هال بازنمایی را به همراه تولید، مصرف، هویت و مقررات، بخشی از چرخه فرهنگ میداند. او بازنمایی را به معنای استفاده از زبان برای گفتن چیزی معنادار یا برای نمایش دادن جهان معنادار به افراد دیگر تعریف میکند. بازنمایی بخشی اساسی از فرایندی است که به تولید معنا و مبادله آن میان اعضای یک فرهنگ میپرداد و شامل استفاده از زبان، نشانهها و ایماژهایی میشود که به بازنمایی میپردازد. (هال و جالی، 1997: 15)
هال استدلال میکند واقعیت به نحو معناداری وجود ندارد و بازنمایی یکی از شیوههای کلیدی تولید معناست. معنا صریح یا شفاف نیست و از طریق بازنمایی در گذر زمان، یک دست باقی نمیماند. معنا بیثبات یا لغزنده است و همیشه قرار ملاقاتش با حقیقت مطلق را به تاخیر میاندازد، همیشه برای همطنین شدن با موقعیتهای جدید مورد مذاکره قرار میگیرد و تغییر مییابد، اغلب مورد مجادله بوده و هر ازگاهی به شدت بر سر آن جنگ شده است... معانی به شدت در رابطه با قدرت ثبت و حک می شوند. (مهدی زاده،1387: 16)
به عبارت دیگر بازنمایی یکی از کارکردهای فرهنگی است که معنا را تولید میکند. تأکید بر کردارهای فرهنگی در اینجا بدین معنی است که مشارکت کنندگان در یک فرهنگ هستند که به افراد، ابژهها و حوادث معنا میبخشند. چیزها فینفسه دارای معنا نیستند. بنابراین معنای
چیزها ، محصول چگونگی بازنمایی آنهاست و فرهنگ، تفسیر معنادار چیزهاست. معنایی که محصول بازنمایی افراد از آنهاست و بازنمایی به عملکرد تأثیرگزار چیزها برای ما بستگی دارد. (هال: 1997: 1)
مطالعات فرهنگی با اتخاذ نگرشی برسازنده درباره بازنمایی باور دارد که پدیدهها فینفسه قادر به دلالت نیستند بلکه معنای پدیدهها ناگریز باید از طریق واسطه فرهنگ، بازنمایی شود. بازنمایی فرهنگی و رسانهای نیز نه امری خنثی و بیطرف، که آمیخته روابط و مناسبات قدرت جهت تولید و اشاعه معانی مرجح در جامعه در راستای تداوم و تقویت نابرابریهای اجتماعی است.
اگر بپذیریم که معنا واجد ماهیتی ثابت و تضمین شده نیست بلکه از بازنماییهای خاص طبیعت در فرهنگ ناشی میشود، آنگاه میتوان نتیجه گرفت که معنای هیچچیز نمیتواند تغییر ناپذیر، غایی یا یگانه باشد. در واقع، معنای هر چیز همواره از یک زمینه بر میآید و مشروط به عواملی دیگر و همچنین تابع مناسبات متحولشونده قدرت است. بازنمایی فرهنگی و رسانهای نه امری خنثی و بیطرف، که آمیخته به روابط و مناسبات قدرت جهت تولید و اشاعه معانی مرجّح در جامعه در راستای تداوم و تقویت نابرابریهای اجتماعی است. (مهدی زاده،1387: 16)
ریچارد دایر درباره بازنمایی این پرسش را مطرح میکند که چه کسی، کدام گروه را به چه شیوهای باز مینمایاند. به دنبال چنین رویکردی است که موضوع رابطه میان «بازنمایی»، «قدرت» و «ایدئولوژی» پدیدار میشود. به این معنا که بازنمایی فرایند نمایش شفاف واقعیت از طریق رسانهها نیست بلکه اساساً فرایندی است که طی آن برخی امور نمایانده میشوند در حالیکه بسیاری از امور مسکوت میمانند؛ در واقع آنچه بازنمایی میشود، احتمالاً با منافع عده خاصی گره خورده است. (دایر به نقل از استریناتی، 1380)
در اندیشههای پستمدرنیستی و آنچه رولان بارت بر آن تأکید دارد، «چگونه» واجد اهمیت است و نه «چه». به بیان دیگر چگونگی امور واجد اهمیت است، نه آنچه در اندیشههای اومانیستی و فضلفروشانه بورژوازی در پیوند با «چیستی» میگذرد. اما در گرماگرم مجادلات میان «چه» و «چگونه»، آنچه مغفول میماند، «چراییِ» بازنمایی و یا به تعبیری سیاستِ بازنمایی است. چرا که یک نوع بازنمایی در یک لحظه خاص تاریخی و در پیوند با شخص، مضمون، نژاد، جنسیت و یا طبقه خاص پذیرفتنی است و در مواقع دیگر ممنوع شمرده میشود. رولان بارت همیشه بر چگونگی بازنمایی تأکید میورزید و با این تمرکز، به نوعی متنی کردن و شکل تازهای از سیاست اشاره داشت.
1-Richard Dyer
فهرست مطالب
بازنمایی……………………………………………………………………………………………..
استراتژیهای بازنمایی………………………………………………………………………….
نشانه شناسی………………………………………………………………………………………..
جنسیت……………………………………………………………………………………………..
مرور تجربی…………………………………………………………………………………………..
مرور نظری…………………………………………………………………………………………….
نظریه بازنمایی………………………………………………………………………………………
از تقلید تا بازنمایی……………………………………………………………………………..
نظریه رمزگذاری و رمزگشایی استورات هال…………………………………………………
بازنمایی و نظریه استوارت هال…………………………………………………………………
گفتمان و بازنمایی……………………………………………………………………………….
ایدئولوژی و بازنمایی……………………………………………………………………………
از زبان به گفتمان؛ نگاه فوکویی به بازنمایی……………………………………………………
استراتژیهای بازنمایی……………………………………………………………………………
کلیشه سازی……………………………………………………………………………………..
طبیعی سازی……………………………………………………………………………………..
طرد……………………………………………………………………………………………..
نظریه فیلم کلاسیک……………………………………………………………………………..
فرمالیستها………………………………………………………………………………………..
رئالیست ها……………………………………………………………………………………….
نظریه فیلم معاصر………………………………………………………………………………..
نظریات نشانهشناسی………………………………………………………………………………
سوسور و نشانهشناسی…………………………………………………………………………
پیرس و نشانهشناسی……………………………………………………………………………
نشانهشناسی ساختارگرای بارت………………………………………………………………
اکو و نشانهشناسی پساساختارگرا……………………………………………………………..
جنسیت ، نظریه های فمنیستی و مطالعات فرهنگی………………………………………………….
جنسیت و رسانه……………………………………………………………………………………
نظريه هاي فمنيستي فيلم………………………………………………………………………….
تحلیل های پساساختارگرایی و نظریه ی فیلم………………………………………………….
مکتب بیرمنگام…………………………………………………………………………………….
مطالعه ی مخاطبین…………………………………………………………………………………
پست مدرنیسم، لذت و مقاومت…………………………………………………………………..
مطالعات فرهنگی، مطالعات فمینیستی و جامعه شناسی…………………………………………..
منابع...............................................................................................................................................
مبلغ قابل پرداخت 19,125 تومان
برچسب های مهم
نوع فایل: power point فرمت فایل: pptx قابل ویرایش تعداد اسلایدها: 34 اسلاید قسمتی از متن پاورپوینت: چو قران بخوانند ، دیگر خموش به آیات قران فرا دار گوش وَ اِذا قُــرِاءَ القُـــــران ،فَاستَمِعــوا لَه وَ اَنصتـوُا لَعَلَّکُم تُرحَموُن قران ... ...
مجموعه حاضر پکیجی کامل برای تحلیل و نحوه کارایی سیستم چراغ دنده عقب پژو 206 است. این مجموعه در سه بخش زیر اطلاعات را دسته بندی نموده است: کتاب ها و منابع کامل مورد نیاز برای خواندن نقشه های الکتریکی نقشه کامل همه نقشه های الکتریکی برق خودرو پژو 206 فایل صوتی 10 دقیقه ... ...
استفاده ازآنالو در آموزش شیمی ...
آشنایی با روشهای تولید انتقال و توزیع برق در مهندسی برق ...
آشنايي با اصول انتخاب الکترود بر مبنای جنس فلز پایه و قطعه کار ...
استفاده از فشارهای بالای هیدرو استاتیک بر روی مخمر و درصنایع غذایی ...
استفاده از کامپوزیت های FRP در ساخت بهسازی و تقویت سازه ها ...
آسیب شناسی توسعه کمی آموزش مهندسی و چالش تضمین کیفیت ...
استفاده از ماشین بردار پشتیبان (SVM)برای تشخیص گوینده ...
آشنایی با اثرات زیست محیطی طرح های آب و خاک و توسعه پایدارمحیط زیست 2 ...
آشنايي با اصول انتخاب الکترود بر مبنای ...
آشنایی با بهره برداری از سپریتور روغن ...
آشنایی با بیماری های قارچی درختان و میوه ها ...
آشنایی با المانهای ساندویچ پانل ...
آشنائي با تاريخچه توجه سيستماتيك به ايمني و بهداشت حرفه اي ...
آشنايی با نرم افزار Expert Choice جهت تصميم گيری های چند گزينه ايی ...
آشنايي با تاير و استفاده بهينه از آن ...
کاملترین آموزش کاربردی هوش مصنوعی و ChatGPT فقط با موبایل و بدون نیاز به دانش تخصصی! اگه دنبال یه راه واقعی برای کسب درآمد از هوش مصنوعی هستی، اگه دوست داری بدون نیاز به سرمایه، تخصص یا تجهیزات خاص، فقط با یه گوشی موبایل پول دربیاری، این جزوه فوقالعاده ... ...
نام کتاب : حکایت آنکه دلسرد نشد نویسنده : مارک فیشر مترجم : بیژن پایدار فرمت : pdf ... ...
کتاب تشریح مسائل استاتیک جی ال مریام و ال جی کرایگ ویرایش چهارم 1998 ... ...