اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.
ایجاد وب سایت یاعنوان تحقیق: نقش دولت در توسعه ي آموزش رايگان
فرمت فایل: word
تعداد صفحات: 145
شرح مختصر:
امروزه در ميانتماميجوامع، بهرهگيرياز آموزشو پرورشعموميو آموزشعالياز اهميتخاصيبرخوردار است. علتاصليايناهميترا بايد در نقشيكهآموزشبهعنوانابزاريبرايايجاد يا حفظوحدتمليو ارتقايسطحزندگيمردمايفا ميكند، جستجو كرد. در دهههاياخير جهانشاهد گسترشسريعآموزشعموميو عاليدر كشورهايمختلفبودهاست.
يكياز پديدههايمشخصقرنحاضر گرايشعموميبهآموزشو پرورشرسميو بهرهگيرياز آموزشعاليبرايارتقايسطحمعلوماتاست. اينتوجهدر مرحلهياولاز دگرگونينظامطبقاتيجامعهناشيشدهاست. در دنيايامروز خانوادهبهاينواقعيتپيبردهاستكههمهامكاناترشد، خاصيكطبقهيمعيننيستو از طريقمدرسهميتوانآنچهرا كهدر گذشتهبهطبقاتممتاز جامعهتعلقداشتبرايفرزند خويشنيز تأمينكند. در جامعهيامروز مهارتو تخصصاز وسايلمؤثر تأمينزندگيبهتر و رفاهبيشتر استو برداشتعمومي، مهارتو تخصصرا در تحصيلاترسميجستجو ميكند.
امروزهنگرشبهآموزشاز نگاهحقمدارانهريشهميگيرد و در بحث «حقوقملت» سخناز انساناست، انسانيكهحقدارد از اساسيترينلازمهيزندگيخويشيعنيحقآموزشو پرورشبهرهمند گردد.
توجهيدولتها بهآموزشهمگانيو تأكيد قانونيجامعهبر وجوباشتغالبهتحصيلگروهواجبالتعليماز ديگر شاخصهايتوسعهيآموزشاست. انديشهياينكهدولتبايد مسايلآموزشو پرورشرا بهدستگيرد، از خواستهايهمگانبودهو امر بديهياست، زيرا عدالتو دموكراسياجتماعيبا گسترشآموزشو پرورشپيوند تنگاتنگدارد. اگر مفهومدموكراسيو عدالتاجتماعيدربردارندهيانديشهيبرابريبختو امكانموفقيتشهرونداندر يكجامعهيمليدر همهيزمينههاست، آموزشو پرورشنخستينعاملگسترشبرابريو دموكراسياجتماعياست. چوناگر دولتفرايند توسعهيآموزشرا بهدستنگيرد و اجرا و انجاماينكار فقطتحتكنترلبخشخصوصيقرار گيرد، خواهناخواهثروتمندانميتوانند از آموزشبهرهگيرند و مستمنداناز آنبهدور ميمانند، دير يا زود اختلافو ناهماهنگيهاياجتماعيدر سطحجامعهبروز مييابد.
قانوناساسيجمهورياسلاميايران، بعنوانمبيننهادهايفرهنگي، اجتماعي، سياسيو اقتصاديجامعهايرانبراساساصولو ضوابطاسلامي، در اصولخود بهرهمنديمردماز آموزشرايگانرا در سطوحآموزشعموميو عاليبهصراحتبيانداشتهاست. اما در جامعهچهدر سطحآموزشعموميو آموزشعالي، بهخاطر افزايشرشد جمعيتو محدوديتمنابع، امكاناتدولتيبهاندازهنيازهايجامعهنبودهو اينامر موجببيتوجهيبهحقوقمردمشدهاست.
بنابرايندر جامعهايمبتنيبر انديشههاياسلامي، رفتارهايغيرعادلانهروحو روانهر انسانآزادهايرا جريحهدار ميسازد.
آنچهموجبشد تا موضوع«نقشدولتدر توسعهيحقآموزشرايگان» بعنوانكار تحقيقييا پاياننامهبدانپرداختهشود، اشتغالدر كسوتدبيريآموزشو پرورشو تعاملبا اقشار مختلفمردمو ملاحظهيتعارضاتموجود در سطحمراكز آموزشيدر زمينهيتصريحآموزشرايگاندر اصولقانوناساسيو رويهايخلافقوانينو مقرراتدر جامعهميباشد. يكيديگر از دغدغههاياصليمردمرشد فزايندهيجوانانمتقاضيآموزشعاليو توسعهيمراكز آموزشعاليغيردولتيبا اخذ شهريههايكلاناستكهبهنوعينقشدولترا نسبتبهگسترشآموزشرايگانتحتشعاعقرار ميدهد.
در اينكار تحقيقيدر پيپاسخبهاينپرسشها كه؛
دولتدر نظامجمهورياسلاميايراندر جهتتوسعهيحقآموزشرايگانچهوظايفيدارد؟
آيا اخذ وجهدر سطحمدارسآموزشو پرورشبهعناوينمختلفخلافمقرراتاست؟ راهكار مقابلهبا اينمعضلچيست؟
آيا گسترشموسساتخصوصيآموزشيچهدر سطحآموزشعموميو آموزشعاليخلافقوانينو مقرراتاساسيكشور است؟
آيا دولتبر تكليفخويشدر قبالاصل30 قانوناساسيعملكردهاست؟
چالشهايفرارويآموزشرايگانچيست؟ آيا هنوز ميتواناز رايگان بودنآموزشو پرورشو آموزشعاليبرايهمه، سخنگفت؟
بنابراينتحقيقفوقدر دو فصل؛ 1) حقآموزشو دولت
2) تحليلنظامآموزشيايرانو آموزشرايگان، تقسيمشدهاست.
در فصلاولبهمفهومحقو حوزهيحقآموزشو ديدگاهاسلامو اسناد حقوقبشر در قبالآموزش، همچنينمفهومكاركرديتوسعهيآموزش و ماهيتدولتو كاركرد آندر تحققحقآموزشپرداختهشدهاست.
در فصلدومچالشهايفرارويآموزشرايگانو تحليلحقوقينظامآموزشرايگاندر جمهورياسلاميايرانارائهگرديدهاست.
اميد استبا بيانموارد نقضقوانينو مقرراتو ارائهراهكار صحيح، حقوقملتدر چارچوبضوابطو مقرراتحاكمبر جامعهرعايتگردد
فهرست مطالب
مقدمه: ................................................................................................. 1
فصل اول: حق آموزش و تئوري دولت ............................................. 4
بخش اول : مفهوم حق و حوزه ي حق آموزش ................................. 5
مبحث اول: تحليل هوفلد از مفهوم حق ............................................... 7
بند اول: چهار قلمرو مفهوم حق ......................................................... 8
1- حق - ادعا (مطالبه) (Claim-Right) .............................................. 8
2- حق - آزادي/اختيار (Liberty/Privilage-Right) ............................ 9
3- حق - قدرت (Power-Right) ..................................................... 10
4- حق - مصونيت (Immunity-Right) ............................................ 10
بند دوم: آثار حقوقي مفهوم حق (تحليل مفهوم وظيفه يا تعهد) ........ 12
1. تعهد به وسيله و تعهد به نتيجه .................................................... 13
2. ماهيت تعهدات دولت در قبال حق آموزش .................................. 14
مبحث: حق آموزش از ديدگاه اسناد بين المللي حقوق بشر و اسلام 15
بند اول: حق آموزش از نگاه اسناد بين المللي حقوق بشر ............... 15
1. اعلاميه ي جهاني حقوق بشر........................................................ 16
2. ميثاق حقوق اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي .................................. 16
3. ساير اسناد بين المللي حقوق بشر ................................................ 18
بند دوم: ديدگاه اسلام نسبت به حق آموزش ................................... 18
1. قرآن و تعليم و تربيت .................................................................. 19
2. سيره ي معصوم و آموزش ........................................................ 21
بخش دوم: توسعهي آموزش و تئوري دولت .................................. 23
مبحث اول: توسعهي آموزش گامي در جهت توسعهي انساني ........ 24
بند اول: سرمايه گذاري آموزشي شاخصي از فرايند توسعه .......... 26
بند دوم: ضرورت توسعهي آموزش ............................................... 29
بند سوم: رويكرد دولتها در توسعهي آموزش .............................. 32
بند چهارم: عدم تعادل توسعهي آموزشي در ايران .......................... 36
مبحث دوم: ماهيت دولت و كاركرد آن در تحقق حق آموزش ......... 39
بند اول: دولت محدود يا مشروطه ................................................... 40
الف) ويژگي دولت مشروطه ............................................................. 41
ب) كاركرد دولت مشروطه در توسعه ي حق آموزش .................... 42
بند دوم: دولت رفاه .......................................................................... 44
الف) بررسي ابعاد اقتصادي و اجتماعي دولت رفاه ......................... 45
ب) دولت رفاه و حق آموزش ........................................................... 46
بند سوم: دولت طبقاتي ..................................................................... 47
الف) ويژگي دولت طبقاتي ................................................................. 47
ب) رويكرد دولت طبقاتي و حق آموزش رايگان .............................. 49
بند چهارم: مفاهيم دولت در نظام جمهوري اسلامي ايران .............. 51
الف) مفهوم دولت اسلامي ................................................................ 52
1- تئوري دولت اسلامي .................................................................. 52
2- بينش دولت اسلامي در زمينهي حق آموزش ............................. 53
ب) مفاهيم حقوقي دولت در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و حق
آموزش ............................................................................................. 54
1- دولت در مفهوم حاكميت ............................................................ 55
2- دولت در مقام تصدي ................................................................. 56
فصل دوم: تحليل نظام آموزشي جمهوري اسلامي ايران و آموزش رايگان 58
بخش اول: چالشهاي فراروي آموزش رايگان ................................ 59
مبحث اول: فرايند خصوصيسازي آموزش .................................... 60
بند اول: اهداف و مزاياي خصوصي سازي آموزشي ...................... 61
الف) اهداف خصوصيسازي: .......................................................... 61
ب) مزاياي خصوصي سازي محور استدلال مدافعان ...................... 65
ج) پاسخ به دلايل موافقان خصوصي سازي .................................... 68
بند دوم: شكلهاي خصوصي سازي ............................................... 73
بند سوم: خصوصيسازي آموزشي در ايران ................................. 78
الف) خصوصي سازي در آموزش و پرورش ................................. 78
ب) خصوصيسازي در آموزش عالي ............................................. 80
مبحث دوم: تأمين هزينههاي آموزش .............................................. 85
بند اول: چه كساني بايد هزينههاي آموزشي را بپردازند؟ ............... 85
بند دوم: تأمين منابع مالي آموزش و پرورش ................................. 91
بند سوم: آموزش عالي و تأمين منابع مالي ................................... 102
الف) وضعيت آموزش عالي از لحاظ كميت .................................... 103
ب) راههاي تدارك منابع مالي جديد آموزش عالي ......................... 104
بخش دوم: تحليل حقوقي نظام آموزش رايگان در جمهوري اسلامي ايران 109
مبحث اول: آموزش رايگان در قانون اساسي ................................ 109
بند اول: بررسي صورت مشروح مذاكرات مجلس بررسي نهايي قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران 110
بند دوم: اصول قانون اساسي و آموزش رايگان .......................... 113
مبحث دوم: نظام حقوقي آموزش و پرورش (عمومي) و آموزش رايگان
......................................................................................................... 115
بند اول: آموزش و پرورش دولتي و آموزش رايگان .................... 116
الف) آيا سرانهي دانشآموزي كفاف آموزش رايگان را ميدهد؟ . 116
ب) آئين نامهها و مصوبات ادارهي مدارس دولتي در رابطه با كمكهاي مردمي 118
ج) تحليل حقوقي آئين نامهها و تصويب نامههاي مطروحه ............ 120
بند دوم: ماده 88 قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت و
خودگرداني آموزش و پرورش ...................................................... 123
الف) ماده 88 و آئين نامه و تصويبنامه مربوط به آن ................... 123
ب) بررسي حقوقي ماده 88 و آييننامههاي مربوط به آن ............ 125
بند سوم: مدارس غيردولتي (غيرانتفاعي) ...................................... 129
الف) قوانين، مقررات و دستورالعملهاي مدارس غيرانتفاعي ........ 131
ب) آموزش رايگان و مدارس غيرانتفاعي ...................................... 134
بند چهارم: آموزش و پرورش خاص (مدارس دولتي با شرايط خاص)
......................................................................................................... 135
الف) آموزشگاههاي علمي آزاد ...................................................... 136
ب) مدارس دولتي با شرايط خاص ................................................ 138
مبحث سوم: بررسي حقوقي نظام آموزش عالي در جمهوري اسلامي ايران و آموزش رايگان 140
بند اول: قوانين برنامه پنجساله توسعه و آموزش عالي ................ 141
الف) مواد قانوني برنامههاي پنج ساله توسعه و توسعهي آموزش رايگان 141
ب) نقد قانون برنامه پنج سالهي توسعه در زمينهي آموزش عالي 145
بند دوم: دورهها و مؤسسات آموزش عالي زيرنظر وزارت علوم، تحقيقات و فناوري 148
الف) دورههاي نوبت دوم (شبانه) .................................................. 150
ب) دانشگاهها و مؤسسات غيردولتي زير نظر وزارت علوم تحقيقات و فنآوري 154
1- دانشگاه پيام نور ...................................................................... 155
2- موسسات آموزش عالي غيردولتي غيرانتفاعي ......................... 156
بند سوم: دانشگاه آزاد اسلامي ...................................................... 158
نتيجهگيري: ..................................................................................... 163
فهرست منابع ................................................................................. 170
مبلغ قابل پرداخت 9,295 تومان
برچسب های مهم
همه کسانی که در زمینه طراحی و ساخت مدارات الکترونیکی فعالیت می کنن و با مدارات آزمایشی سر و کار دارند با مسائل مربوط به استفاده از فیبر سوراخدار و مدارات چاپی آشنا هستند. معمولا برای پیاده سازی مدارات کوچک از فیبر های سوراخدار آماده موجود در بازار استفاده می کنیم. ولی زمانی ... ...
بسمه تعالی پاورپونت آموزش چکیده نویسی - ابزاری کلیدی برای اساتید پژوهش آیا به دنبال راهی هستید تا مهارتهای چکیده نویسی خود را به سطح بعدی ببرید؟ پاورپونت آموزش چکیده نویسی ما، طراحی شده ویژه اساتید پژوهش، ابزاری است که به شما کمک میکند تا با اصول و تکنیکهای ... ...
محصول صوتی گنجینه آلفا،مجموعه 14 موزیک (امواج باینورال)آلفا می باشد.شنیدن این امواج صوتی در هنگام مطالعه، مدیتیشن و یا استراحت،پیشنهاد میشود. برای شنیدن این موزیک ها شما به یک هدفون و یا هنزفری با کیفیت نیاز دارین.موقع شنیدن موزیک شما باید هدفون سمت راست(R) را دقیقا روی ... ...
طرح جابر برنج طرح جابر برنج مناسب برای پایه اول، دوم و سوم دبستان به همراه دفتر کارنما با فرمت ورد و قابل ویرایش این فایل کامل و آماده است و جهت ارائه به همکاران فرهنگی می باشد. این نمونه طرح جابر که برای شما تهیه کرده ایم و با قیمت مناسب در دسترس شما قرار داده ایم طرح ... ...
حجم فایل : 135.3 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 22 بسم الله الرحمن الرحیم مدیریت ارجاع نمونه هاي بالینيدرآزمایشگاههای پزشکی در صورت وجود ارتباط بین آزمایشگاههای ارجاع با ارجاع دهنده با تدوین قرارداد، این ارتباط شفاف می گردد . نکات مهم در خصوص نحوه تدوین ... ...
پس زمینه لایه باز استوری اینستاگرام حاشیه صورتی اسب تکشاخ یونیکورن فرمت اصلی PSD سایز استوری اینستاگرام مخصوص پیچ های کاری و شخصی مخصوصا بلاگر ها کیفیت عالی لایه باز قابل ویرایش با این فایل میتونین پس زمینه های استوری های بسیاز جذابتری داشته باشین فرمت ... ...
حجم فایل : 964.6 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 14 گزارش کار آزمايشگاه مکانيک خاک آزمایش شماره 6 : آزمايش تراكم خاك بسمه تعالی آزمايشگاه مكانيك خاك اساتيد محترم : جناب آقاي مهندس ملاباشي جناب آقاي دکتر متين جناب آقاي بهادرياعضاء گروه : محمد مهدي حاجي زماني ... ...
عنوان جزوه : سوالات امتحانات خرداد زبان انگلیسی پایه نهم تعداد صفحات : 11 فرمت جزوه : pdf توضیحات بیشتر درباره جزوه : جزوه سوالات برای امادگی امتحانات نوبت دوم زبان انگلیسی و مربوط به پایه نهم است. این جزوه در 11 صفحه اماده سازی شده است و کیفیت بالایی دارد. لازم به ... ...
جزوه اندیشه اسلامی 1 ✍ آقای سبحانی و دکتر رضایی ... ...
نخستین کنفرانس بین المللی مبلمان و دکوراسیون - دکو 2011 دل مرکز همایش های صدا و سیما (تهران) برگزار شده است. متن کامل 35 مقاله به صورت PDF در این بسته ارائه شده است. محورهای کنفرانس دکو 2011: - چشم اندازو چالش های صنعت مبلمان کشور در بخش های واردات، تولید، توزیع و ... ...
مراحل ساختمان سازی در این تحقیق موضوعات مراحل انجام کار ساختمان سازی بعد از انجام قرارداد تجهیز کارگاه و اماده کردن کارگاه ساختمانی تسطیح محوطه گود برداری زهکشی پر کردن چاه ها قنوات و قطع اشجار نقاط نشانه و مبدا ساختمان ها و تجهیزات و تجهیز کارگاه تحویل وکنترل مصالح ...
حجم فایل : 851.3 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 24 1 بررسی و ارزیابی توپولوژی در شبکه و switch 2 Switch 3 توپولوژی چیست؟ نحوه کابل بندی درشبکه های کامپیوتری را توپولوژي می گویندانواع آن1- توپولوژي خطی یا BUS 2- توپولوژي حلقه ای یا Ring3- توپولوژي ستاره ای یا ... ...
طرح جامع شهر رشت شامل یک فایل اتوکد لایه باز متشکل از بیش از ۱۰ نقشه کامل بوده و به صورت کامل کلیه اماکن و راههای شهر رشت را شامل می شود. طرح تفصیلی چیست؟ طرح تفصیلی طرحی است که بر اساس معیارها و ضوابط کلی طرح جامع، نحوه استفاده از زمین های شهری را در سطح محلات مختلف ... ...
عنوان: خلاصه كتاب عكاسي هنر ميان مايه فرمت فایل: pptx تعداد اسلاید ها: 68 زبان: فارسی دسته بندی: هنر چکیده: عکاسی در لغت به معنای روش عکاسی و عکسبرداری است و همچنین به عمل و شغل عکاس نیز گفته میشود. این هنر در اکثر زبانهای جهان فتوگرافی خوانده میشود که ترکیبی از دو ... ...
قوانین جهان هستی همه ما در خانه خود قوانینی را وضع کرده ایم و همه افراد خانواده موظف به رعایت کردن و احترام گذاشتن به این قوانین هستند. در محله و شهر ما نیز قوانینی حاکم است در هر کشوری قوانین مختلفی وجود دارد و مردم آن شهر یا کشور موظف به رعایت آن قوانین هستند. اگر کسی ... ...
پکیج تست کنکور علوم انسانی شامل تمامی دروس ویرایش جدید شامل آزمونهای سنجش شامل تمامی دروس دهم ویازدهم و پیش دانشگاهی متوسطه تست کنکور انسانی شامل تک تک دروس وهمچنین تست جامع کل دروس انسانی آزمونهای قلم چی کنکور 95 قیمت این پکیج بسیار بالا میباشد که ما برای استفاده ...
حجم فایل : 2.1 MB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 39 بنام خدا تجزیه و تحلیل تجربی روایی و پایایی معیارها و ابعاد کارت امتیازدهی متوازن تجزیه و تحلیل تجربی پایایی و روایی معیارها و ابعاد کارت امتیازدهی متوازن چکیده در طول سال های متمادی ، حسابداران مدیریت در طراحی ... ...
طرح جابر نان طرح جابر نان مناسب برای پایه چهارم و پنجم دبستان به همراه دفتر کارنما .بافرمت ورد وقابل ویرایش این فایل کامل و آماده است و جهت ارائه به همکاران فرهنگی می باشد. این نمونه طرح جابر که برای شما تهیه کرده ایم و با قیمت مناسب در دسترس شما قرار داده ایم طرح جابر ... ...
تنها عامل تعیین کننده فقر یا ثروت! استاد عباس منش معتقد است تغییر وضعیت مالی ما از نقطه ای شروع می شود که باور می کنیم هیچ اتفاقی بدون اجازه ی ما وارد زندگی مان نمی شود… باور می کنیم وضعیت مالی ای که اکنون داریم، میزان درآمدمان، میزان رضایتی که از این وضعیت مالی داریم و … ... ...
قانونپیوندهای اجتماعی بین مردم عمل میکند. قانون معرب کلمه یونانی canon است که به فرانسه loiو به انگلیسی law ترجمه میشود.مفهوم عامتری نیز نسبت به قانون وجود دارد. به عبارت دیگر هر چیزی که تنظیم کننده رفتار انسان باشد، قانون نام دارد. این قانون میتواند قوانین فیزیکی باشد ... ...
فهرست تعریف بیمارستانرده بندی بیمارستانانواع بیمارستانبیمارستان برحسب ماموریتمعماری بیمارستانطرح ریزی، موقعیتجهتورودی هادرمانگاه بیماران سرپاییراهرومسیریابیدرپلهآسانسوربخش جراحیاتاق های جراحیروشناییاتاق بیهوشیاتاق شستشواتاق اشیا استریل و زیر مجموعه های آنبهداشت و تهویه ... ...
حجم فایل : 539.9 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 13 بنام خدا هندسه سال دوم دبیرستانفصل 3(تالس در مثلث) قضیه تالس و نتایج آن :قضیه تالس : اگر پاره خطی موازی با یکی از اضلاع مثلث طوری رسم شود که دو ضلع دیگر را قطع کند ، در این صورت نسبت پاره خط های ایجاد شده روی ... ...
دعای فرج امام زمان (عج) وکتور کورل 12دعای فرج برای برش شبرنگ و حکاکی لیزر . قابلیت بزرگ نمایی . طرح برداری . کورل 12 . ... ...